Koncepcja rozwoju szkoły
Niniejsza koncepcja Publicznej Szkoły Podstawowej nr 9 w Kędzierzynie – Koźlu powstała w oparciu o:
– wieloletnią pracę zespołową,
– doświadczenia własne,
– diagnozę potrzeb nauczycieli, rodziców i uczniów,
– specyfikę środowiska, w którym szkoła funkcjonuje,
– wnioski z nadzoru pedagogicznego realizowanego przez dyrektora szkoły,
– priorytety Kuratora Oświaty w Opolu,
– podstawowe kierunki rozwoju polityki oświatowej państwa,
– wizji rozwoju oświaty w gminie Kędzierzyn – Koźle.
Koncepcja zawiera :
- Opis stanu aktualnego szkoły
- Misję i wizję szkoły
- Model absolwenta
- Program rozwoju szkoły na najbliższe 5 lat
- Podsumowanie
Hasłem przewodnim, które w największym uogólnieniu opisuje kierunek rozwoju Dziewiątki są powyższe słowa: RAZEM, ROZWÓJ, RÓŻNORODNOŚĆ, REAKTYWACJA.
Są one swoistego rodzaju drogowskazem, a nawet gwarantem skuteczności podejmowanych działań we wszystkich obszarach pracy szkoły. Założenia zawarte w niniejszym dokumencie mają za zadanie wytyczać jeden, wspólny kierunek działania wszystkim członkom społeczności szkolnej: nauczycielom, uczniom, rodzicom, partnerom i kontrahentom szkoły. Nadrzędny w swej zasadzie jest kierunek działania. Bowiem osiągnięcie ostatecznego celu jest zawsze wypadkową wielu różnorodnych czynników, na które determinujący wpływ ma szereg uwarunkowań, jak: czas, miejsce, wydarzenia, sposób działania, dobór metod i technik, okoliczności, wyposażenia, ale i ograniczenia lub niemożności.
Tak widziana podwalina działań edukacyjnych, wychowawczych, społecznych, wymaga jednak stałego dążenia i reagowania na dynamicznie zmieniająca się sytuację społeczną, gospodarczą, cywilizacyjną; jest ona predestynowana do utrzymania a nawet podniesienia wypracowanego poziomu szkoły.
1. Stan aktualny szkoły (czerwiec 2021 rok)
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 9 jest szkołą położoną w Śródmieściu naszego miasta. Na tym samym osiedlu funkcjonują jeszcze dwie publiczne szkoły podstawowe.
W szkole uczy się 526 uczniów w 24 oddziałach. Pracuje blisko 70 nauczycieli. Jeden nauczyciel ma tytuł licencjata, kolejny tytuł doktora, a reszta ma wykształcenie wyższe zawodowe z przygotowaniem pedagogicznym. Wszyscy zatrudnieni mają pełne kwalifikacje do nauczanego przedmiotu. Blisko połowa nauczycieli ma kwalifikacje do nauczania 2 przedmiotów. Znakomita większość to nauczyciele dyplomowani, po trzy osoby reprezentują nauczycieli mianowanych i kontraktowych. Wszyscy pedagodzy ustawicznie kształcą się w formach pozaszkolnych i w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli. Zatrudnionych jest na 14,25 etatu pracowników administracji i obsługi.
W klasach 1-8 istnieją klasy sportowe oraz mistrzostwa sportowego w dyscyplinie pływanie, a w klasach VIa oddział sportowy piłki nożnej. Ponadto poszczególne oddziały klasowe na mocy innowacji pedagogicznych realizują dodatkowe zajęcia sportowe w wielu dyscyplinach sportowych oraz językach obcych. Od pierwszej klasy dzieci uczą się dwóch języków obcych: angielskiego i francuskiego lub niemieckiego do wyboru. Od klasy czwartej uczniowie mogą się uczyć trzech języków obcych.
Mamy bardzo bogatą ofertę edukacyjną:
- Programy nauczania dostosowane do wymogów współczesnej dydaktyki
- Nauka dwóch języków obcych (angielskiego, francuskiego lub niemieckiego) od klasy pierwszej
- Rozwijanie zainteresowań uczniów na kółkach
- Pomoc uczniom mającym trudności z nauką na zajęciach wyrównawczych i korekcyjno – kompensacyjnych
- Zajęcia dla dzieci zdolnych
- Zajęcia rekreacyjno-sportowe
- Nowoczesne metody pracy z uczniem
- Korygowanie wad postawy na lekcjach wychowania fizycznego oraz podczas zajęć pływackich w klasach sportowych i podczas nauki pływania, którą objęte są wszystkie klasy I-III
- Nauka pływania od klasy pierwszej
- Realizacja wielu projektów edukacyjnych
- Wyjazdy na zielone szkoły, obozy sportowe, wycieczki
- Edukacja teatralna
- Możliwość wzięcia udziału w bardzo wielu organizowanych przez szkołę konkursach
Baza szkoły: szkoła zajmuje jeden budynek, w którym są 24 sale lekcyjne
(w tym 3 sale informatyczne), sala do pracy w małych grupach (terapia pedagogiczna), sala gimnastyczna, biblioteka z czytelnią, świetlica i stołówka. Uczniowie klas pływackich korzystają z miejskiej pływalni.
Każdy uczeń ma swoją szafkę, która znajduje się na korytarzu szkolnym. Budynek szkolny jest wyremontowany, wykonana jest termomodernizacja, po remoncie są również wszystkie łazienki i toalety, w większości sal lekcyjnych wymienione są podłogi. W każdej klasopracowni jest dostęp do Internetu, komputer, projektor multimedialny oraz drukarka. We wszystkich pomieszczeniach przeznaczonych do nauczania zintegrowanego są meble i dodatkowe szuflady dla każdego ucznia dostosowane do ich wymagań. Świetlica szkolna wykorzystuje wiele pomieszczeń szkolnych w miarę swoich potrzeb i konieczności. W szkole znajduje się gabinet pedagoga, pielęgniarki szkolnej, szatnie przy sali gimnastycznej, rekwizytornia, składnica akt, jadalnia, kuchnia i zaplecze konserwatora wraz z magazynem. Wokół szkoły znajduje się kompleks boisk sportowych z placem zabaw dla młodszych dzieci i „letnią klasą” do prowadzenia zajęć na świeżym powietrzu.
Posiadamy dużo nowoczesnych pomocy dydaktycznych, zakupionych między innymi ze środków funduszy europejskich. Pomoce są wykorzystywane przez nauczycieli.
2. Misja i wizja szkoły
Istniejemy po to, aby asystować dzieciom tak, aby mogły jak najlepiej rozwinąć swoje możliwości w atmosferze odpowiedzialności, kreatywności i dążenia do sukcesu.
Szanujemy prawo każdego człowieka do odmienności poglądów, myśli, wyboru dróg życiowych i kreatywnego myślenia. Uwrażliwiamy na uczucia innych ludzi.
Podstawą naszego działania jest kształtowanie umiejętności i postaw uczniów umożliwiających im poznawanie świata, wspomaganie ich samodzielności uczenia się, inspirowanie ich do wyrażania własnych myśli i przeżyć, rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz motywowanie do dalszej edukacji.
(wpis na stronie internetowej PSP nr 9)
Wizja Szkoły
- W szkole tworzymy warunki do ujawniania i odkrywania uzdolnień i talentów uczniów oraz ich wszechstronnego rozwoju a także diagnozowania problemów w nauce i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Przyjmujemy koncepcję organizacyjną, która łączy wszystkie dziedziny wiedzy i formy aktywności dziecka.
- Tworzymy przyjazny klimat do przyjęcia każdego dziecka w mury naszej szkoły.
- W oparciu o fakt, że proces rozwoju jest zindywidualizowany u każdego dziecka – oferujemy zajęcia rozwijające i wspomagające.
- Program profilaktyczno – wychowawczy szkoły dostosowujemy do zdiagnozowanych potrzeb środowiska szkolnego.
- Wdrażamy do zdrowego stylu życia.
- Absolwenci naszej szkoły będą stosowali w nauce technologię informacyjną.
- Będą rozumnie korzystali z dóbr przyrody i ją chronili.
- Będą znali – na poziomie komunikacyjnym – przynajmniej dwa języki obce.
- Uwrażliwiamy na to, że należy łączyć treści i wartości lokalne z ogólnodostępnymi dla ludzkości, oraz tradycję z nowoczesnością.
- Podejmiemy wszelkie niezbędne i stosowne działania, aby wspomóc i jak najlepiej przygotować uczniów do nauki w szkołach ponadpodstawowych.
- Podejmujemy działania integracyjne ze społecznością lokalną.
- Stawiamy sobie cele bieżące oraz długofalowe.
- Kształtujemy młodych, otwartych, tolerancyjnych i mądrych Polaków.
3. Model absolwenta PSP nr 9
Absolwent Publicznej Szkoły Podstawowej nr 9 im. J. Gagarina:
- jest dobrze przygotowany do nauki w szkole ponadpodstawowej,
- posiada uporządkowaną wiedzę i określony system wartości, wśród których najistotniejsze są prawda, uczciwość, szacunek, tolerancja, przyjaźń i odpowiedzialność,
- posiada umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy w codziennym życiu oraz stara się rozwiązywać wszelki problemy w sposób twórczy;
- jest otwarty na innych oraz na zmiany we współczesnym świecie,
- potrafi współpracować w grupie,
- jest odpowiedzialny za siebie, innych oraz za wybory, których dokonuje,
- odznacza się postawą patriotyczną i obywatelską, zna i szanuje polskie dziedzictwo, jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury,
- podejmuje rozważne decyzje,
- potrafi krytycznie oceniać swoje możliwości,
- posiada umiejętność twórczego rozwiązywania problemów,
- charakteryzuje się wysoką kulturą osobistą,
- pracuje nad własnym rozwojem osobowym, posiada nawyk stałego uczenia się, rozwija swojej zdolności, pasje i zainteresowania,
- jest wytrwały w dążeniu do celu i przygotowany do życia w społeczeństwie,
- kieruje się szacunkiem w relacjach z innymi, szanuje i dostrzega ich pracę,
- działa i funkcjonuje na bazie obowiązujących norm,
- przyjmuje odpowiedzialność za swoją dalszą naukę,
- sprawnie komunikuje się w języku polskim, korzysta ze źródeł książkowych oraz multimedialnych, swobodnie wyraża swoje myśli i przeżycia,
- uczy się chętnie języków obcych i potrafi się nimi posługiwać,
- rozwiązuje konflikty w sposób negocjacyjny,
- zna i przestrzega swoich praw i innych,
- dba o bezpieczeństwo własne i innych,
- potrafi sobie radzić w trudnych sytuacjach życiowych,
- jest kreatywny, potrafi korzystać z różnych źródeł informacji,
- posiada świadomość prozdrowotną i proekologiczną,
- jest przygotowany do radzenia sobie na rynku pracy.
4. Program rozwoju szkoły na lata 2021 – 2026
Opisując projekt i kierunki rozwoju szkoły wyjść należy od tego, co pewne w placówce tj od mocnych jej stron.
Otóż jej atrybutami są:
- wykształcona, kreatywna kadra nauczycielska,
- wysoka jakość nauczania potwierdzona zewnętrznymi egzaminami,
- bardzo dobry stan techniczny budynku,
- piękne boiska,
- duża ilość pomocy dydaktycznych,
- programy nauczania dostosowane do wymogów współczesnej dydaktyki,
- nauka dwóch języków obcych (angielskiego, francuskiego lub niemieckiego) od klasy pierwszej,
- rozwijanie zainteresowań uczniów na kółkach,
- pomoc uczniom mającym trudności z nauką na zajęciach wyrównawczych i korekcyjno – kompensacyjnych,
- zapewnienie wszechstronnej pomocy i wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- dobra współpraca z instytucjami wspierającymi,
- zajęcia dla dzieci zdolnych,
- zajęcia rekreacyjno-sportowe,
- Nowoczesne metody pracy z uczniem (Ocenianie Kształtujące, Neurodydaktyka),
- przeciwdziałanie wadom postawy poprzez możliwość udziału uczniów w wielu zajęciach sportowych,
- nauka pływania od klasy pierwszej,
- realizacja wielu projektów edukacyjnych oraz innowacji pedagogicznych,
- wyjazdy na zielone szkoły, obozy sportowe, wycieczki,
- edukacja teatralna,
- możliwość wzięcia udziału w bardzo wielu organizowanych szkolnych konkursach,
- klasy sportowe i mistrzostwa sportowego,
- bardzo dobrze i prężnie działająca Rada Rodziców,
- bardzo dobra praca świetlicy i biblioteki szkolnej,
- pyszna kuchnia serwowana i produkowana na miejscu.
Kierunki zmian i działań
PANDEMIA
W obecnej dobie najważniejszym aspektem istnienia i funkcjonowania Dziewiątki jest obszar Reaktywacji. W okresie pandemicznym i popandemicznym uznaję za najbardziej ważną sprawę organizację pomocy dla uczniów, rodziców i nauczycieli:
– diagnoza potrzeb i wdrożenie odpowiednich działań,
– współpraca na linii: szkoła – Kuratorium Oświaty, Organ Prowadzący – Poradnie Specjalistyczne (i inne ośrodki),
– wsparcie w obszarze emocji i skutków izolacji społecznej,
– ewaluacja Programu Profilaktyczno – Wychowawczego,
– tworzenie grup superwizyjnych,
– powołanie telefonu zaufania,
– wykorzystanie dostępnych i sprawdzonych już środków przekazu i komunikacji,
– zamiany w planach wynikowych i planach pracy,
– weryfikacja realizacji podstaw programowych,
– budowanie i odbudowywanie relacji społecznych: rówieśniczych i szkolnych,
– dobór szkoleń, warsztatów i innych form kształcenia do realnych potrzeb beneficjentów szkoły,
– ukierunkowanie na potrzeby człowieka rozumiane jako potrzeby najwyższej wagi.
EDUKACJA
Ważką funkcją szkoły jest stałe monitorowanie i podnoszenie jakości nauczania i uczenia się. W tym obszarze należy:
– wybierać programy nauczania dostosowane do współczesnej dydaktyki i warunków szkoły
– stale analizować realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego ze szczególnym akcentem na sposoby osiągania celów,
– stosować metody i techniki aktywizujących uczniów,
– kształtować umiejętności korzystania z zasobów internetu, ale i klasycznej biblioteki; obsługi komputera, pisania notatek, spostrzeżeń, wyszukiwania informacji w różnych źródłach,
– nadal prowadzić innowacje pedagogiczne,
– prawidłowo korzystać z Przedmiotowych Zasad Oceniania
– analizować jakościowo i ilościowo wyniki sprawdzianu po klasie ósmej w celu dokonania zmian sposobu nauczania umiejętności czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji, wykorzystania wiedzy w praktyce
– stale prowadzić modelowe, zaplanowane i mierzalne przygotowanie do sprawdzianu kompetencji w oparciu o wewnętrzne badania,
– doskonalić system zindywidualizowanej pomocy wszystkim potrzebującym uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
– stwarzać możliwości osiągnięcia sukcesu każdemu uczniowi,
– współpracować z instytucjami zewnętrznymi w celu podniesienia jakości nauczania,
– kontynuować pomoc koleżeńską,
– wdrażać w miarę potrzeb dyżury nauczycielskie i konsultacje dla wszystkich chętnych,
– kontynuować naukę trzech języków obcych w szkole (Rozpoczynanie nauki dwóch języków obcych w klasie pierwszej. Wprowadzanie nauki trzeciego języka obcego jako nadobowiązkowego od klasy czwartej. Tworzenie i prowadzenie klas o poszerzonym programie nauki języka obcego od klasy czwartej. Udział w konkursach językowych na szczeblu szkolnym, miejskim i wojewódzkim. Wystawianie sztuk teatralnych/krótkich form teatralnych w języku obcym. Udział w wojewódzkich przeglądach teatrów obcojęzycznych, piosenki obcojęzycznej itp. Stosowanie kart pracy opracowanych przez nauczycieli języka francuskiego i niemieckiego. Organizowanie spotkań i wyjazdów międzynarodowych z udziałem nauczycieli i uczniów, Umożliwienie uczniom podejścia do egzaminu DELF z języka francuskiego),
– wdrożyć (w ramach fakultetu) dodatkowe atrakcyjne języki obce np. język hiszpański,
– powołać instytucję Klubu Mediatorów i wdrożyć mediacje rówieśnicze,
– kształtować w duchu kompetencji kluczowych (Kompetencje Przyszłości 2020),
– powołać klasę językową z rozszerzonym językiem angielskim od klasy pierwszej (NAUKA PRZEZ ZABAWĘ), jej kontynuowanie w klasie czwartej z zastosowaniem innowacji pedagogicznej, a od klasy siódmej powołanie oddziału dwujęzycznego z nauczaniem w języku angielskim następujących przedmiotów: Doradztwa zawodowego, Edukacji dla Bezpieczeństwa i biologii,
– podpisać porozumienie o współpracy i współdziałaniu ze szkołą ponadpodstawową tj. Zespołem Szkół nr 3 w K-Koźlu w celu rozwijania nauczania chemii w mieście chemików.
SPORT
Działalność sportowa szkoły stoi na bardzo wysokim poziomie. W tym obszarze należy dołożyć wszelkich starań, aby z dniem 01.09.2021 roku erygować dwa równoległe oddziały pływackie na poziomie klas pierwszej. Będzie to działanie bez precedensu w 43 letniej historii istnienia szkoły sportowej. Stanie się to również odpowiedzią na zapotrzebowanie zgłaszane przez rodziców w procesie rekrutacyjnym.
Ponadto:
– kontynuować współpracę z MMKS, MOSiR, ośrodkami sportowymi w kraju,
– dopingować do rozwoju kadry trenerskiej poprzez udział w kongresach i kursach specjalistycznych,
– prowadzenie dla zainteresowanych uczniów zajęć rekreacyjno-ruchowych,
– organizowanie rodzinnych turniejów sportowych,
– kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się poprzez pokazy zdrowej kuchni, pogadanki z dietetykami, trenerami personalnymi, sporządzanie przykładowych jadłospisów, zorganizowanie sklepiku szkolnego ze zdrową żywnością, udział w programie „Owoce w szkole”,
– propagowanie turystyki pieszej i rowerowej,
– organizacja obozów sportowych (letnich i zimowych) i wycieczek szkolnych,
– prowadzenie zajęć rekreacyjno – sportowych w klasach I-III
– wskazywanie – przykładem nauczycieli sportowców – amatorów – że sport jest dla wszystkich.
ZAINTERESOWANIA I PASJE
Niech pasją zajmą się pasjonaci!
– Wskazywanie uczniom ich mocnych i słabych stron z ukierunkowaniem na rozwijanie uzdolnień;
– Prowadzenie kół zainteresowań zgodnych z potrzebami dzieci (po ich wcześniejszym zdiagnozowaniu);
– Pomoc nauczycielom w powoływaniu ich do życia, stwarzanie odpooiwdniej, przyjaznej koniunktury do podejmowania wyzwań;
– Proponowanie uczniom atrakcyjnych możliwości spędzania wolnego czasu oraz sposobów rozwijania zainteresowań w ośrodkach pozaszkolnych;
– Współpraca z Miejskim Ośrodkiem Kultury, Biblioteką Miejską, Teatrem Lalki i Aktora w Opolu, Teatrem Jana Kochanowskiego w Opolu, Muzeum Wsi Opolskiej w Bierkowicach, Uniwersytetem Opolskim, Parkami Krajobrazowymi Opolszczyzny, Polskim Związkiem Wędkarskim, innymi szkołami i wszelkimi instytucjami wspierającymi pracę szkoły;
– Prowadzenie edukacji teatralnej;
– Możliwość wzięcia udziału w wielu konkursach szkolnych, miejskich , wojewódzkich;
– Tworzenie klas innowacyjnych: matematycznych, językowych, glottodydaktycznych, twórczego myślenia i działania.
NAUCZYCIELE
– Kierowanie na kursy kwalifikacyjne i doskonalące zgodnie z zainteresowaniami nauczycieli i potrzebami szkoły;
– Tworzenie klimatu szkoły sprzyjającemu efektywnej pracy,
– Motywowanie nauczycieli do pracy,
– System wzajemnego wspomagania nauczycieli – podjęcie działań wspierających kadrę pedagogiczną w okresie po pandemii,
– Zachęcanie nauczycieli do dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi w postaci publikacji artykułów w prasie lub na stronach szkoły,
– Inspirowanie nauczycieli do podejmowania się realizacji innowacji pedagogicznych,
– Inspirowanie i wspomaganie nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie awansu zawodowego
– Wzbogacanie zbiorów biblioteki szkolnej o pozycje przydatne w pracy
– Badanie potrzeb edukacyjnych nauczycieli
– Dostosowywanie szkoleń w ramach WDN do potrzeb nauczycieli
– Pomoc w kompletowaniu dokumentacji na komisje egzaminacyjne lub kwalifikacyjne,
– Dalsze wspieranie rozwoju poprzez stosowanie zarządzania modelem turkusowych organizacji,
– Organizowanie szkoleń na temat umiejętności wychowawczych,
– Kontynuowanie działalności „wychowawczych grupy wsparcia”, na spotkaniach której będą omawiane problemy środowiska szkolnego,
– Prowadzenie rozeznania potrzeb wychowawczych i rozwiązywanie ich we współpracy nauczycieli z instytucjami świadczącymi pomoc pedagogiczno-psychologiczną,
– Budowanie właściwych relacji we współpracy z rodzicami,
– Uzgadnianie z rodzicami zasad postępowania uczniów w szkole i przestrzeganie ich przez obie strony,
– Współtworzenie z rodzicami dokumentów wewnątrzszkolnych,
– Stwarzanie warunków i sytuacji do tego, aby wszyscy w szkole traktowali się ze zrozumieniem i poszanowaniem godności
– Rozwiązywanie każdej trudnej sytuacji na bieżąco i konsekwencja w działaniach.
WYCHOWANIE
– Promowanie wartości, które są bardzo ważne dla uczniów, nauczycieli i rodziców –np. wzajemnego szacunku, odpowiedzialności, współpracy,
– Ciągłe odnajdywanie płaszczyzny porozumienia we współpracy z rodzicami,
– Realizacja programu uczącego tolerancji,
– Rozwijanie samorządności,
– Zwracanie szczególnej uwagi na to, aby uczeń potrafił współpracować z innymi ludźmi bez uprzedzeń rasowych, kulturowych, religijnych,
– Uczenie dzieci rozpoznawania, analizowania i we właściwy sposób reagowania na zachowania dyskryminacyjne,
– Poznanie przez uczniów indywidualnych różnic i praw wszystkich ludzi,
– Okazywanie tolerancyjności wobec innych poglądów,
– Rozwijanie umiejętności negocjacji i osiągania konsensusu,
– Mediacja rówieśnicza jako sposób na rozwiązywanie problemów,
– Zachęcanie dzieci do współpracy,
– Angażowanie się w akcje społeczne i charytatywne (wolontariat) na rzecz innych
– Współpraca z organizacjami działającymi na rzecz innych ludzi: np. z Amnesty International, Polską Akcją Humanitarną , stowarzyszeniami z terenu miasta i Polski.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
– Wspieranie działalności Rady Rodziców
– Pomoc socjalna dla potrzebujących rodzin, pozyskiwanie sponsorów
– Współpraca ze świetlicami socjoterapeutycznymi
– Angażowanie rodziców w rozwiązywanie problemów w szkole
– Organizowanie wspólnych działań rodziców , nauczycieli i uczniów
– Organizowanie warsztatów „Szkoła dla rodziców”
– Powoływanie grup wsparcia dla rodziców mających kłopoty wychowawcze z dziećmi
– Pozyskiwanie do współpracy rodziców – ekspertów
– Zbieranie opinii o szkole i oczekiwań wobec niej przez anonimowe ankiety
– Udzielanie rzetelnej i wyczerpującej informacji zwrotnej o postępach dziecka
– Organizowanie zebrań w przyjaznej (bezpiecznej) atmosferze, które będą bardzo dobrze przygotowane
– Przekazywanie rodzicom informacji o szkole (danych o wynikach nauczania, programach realizowanych w szkole, osiągnięciach uczniów, organizacji roku, planach szkoły) w formie raportów, folderów, broszur, strony WWW oraz podczas spotkań Rady Rodziców.
– Wspólne organizowanie Festynów Osiedlowych i Miejskich,
– współpraca na linii: Rodzic – Uczeń – Nauczyciel
Formy współpracy z rodzicami:
– zebrania ogólne z rodzicami,
– zebrania grupowe,
– kontakty indywidualne (także telefoniczne, mailowe i poprzez e-dziennik),
– spotkania okolicznościowe,
– organizacja zajęć otwartych dla rodziców,
– uczestnictwo w uroczystościach szkolnych, festynach, piknikach,
– sprawowanie opieki podczas wycieczek i imprez,
– udział w tworzeniu dokumentów szkolnych,
– prelekcje, pogadanki,
– wyjazdy integracyjne,
– tablice informacyjne dla rodziców,
– witryna internetowa Szkoły,
– włączanie rodziców do organizacji szkolnych imprez,
– angażowanie rodziców w pracę na rzecz Szkoły.
SUBSTANCJA SZKOŁY
– Wymianę wykładziny podłogowej w pozostałych klasopracowniach,
– Wymiana posadzki w sali gimnastycznej,
– Zakup komputerów do najstarszej sali informatycznej,
– Wymianę stolarki drzwiowej na I pietrze i parterze szkoły,
– Malowanie szkoły wewnątrz (korytarze i klasopracownie) i z zewnątrz,
– Adaptacja pomieszczenia na gabinet psychologa szkolnego,
– „Prześwietlenie” drzewostanu znajdującego się na terenie szkoły,
– Doposażanie na bieżąco w pomoce dydaktyczne,
– Ciągłe aktualizowanie księgozbioru,
– Zakup wyposażenia do pracowni językowej,
– Zakup sprzętu sportowego,
– Założenie radiowęzła w szkole,
– Budowa sali gimnastycznej spełniającej wymogi współczesnego sportu (dotychczasowa w dokumentacji jest określana mianem „zastępczej”),
– Remont kuchni i wymiana jej wyposażenia,
– Remont istniejącej instalacji przeciwpożarowej i budowa nowej jej części.
ZAGROŻENIA SZKOŁY, czyli co może nas czekać i z czym należy się zmierzyć:
- skutki pandemii Covid-19,
- stale zmniejszający się przyrost naturalny,
- emigracja zarobkowa i edukacyjna młodych mieszkańców miasta,
- zmiana postrzegania relacji nauczyciel – rodzic, szkoła – rodzic z punktu widzenia rodzica,
- optymalizacja pracy świetlicy szkolnej w celu zabezpieczenia niezbędnej opieki nad dziećmi powierzonymi szkole,
- zintensyfikowanie działań szkoły w obszarze szeroko rozumianej pomocy dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza w okresie popandemicznym).
5. Podsumowanie
W moich założeniach dotyczących pracy i rozwoju szkoły zawarłem spostrzeżenia wielu autorytetów (zarówno osób, jak i instytucji), które próbują wyznaczać kierunki rozwoju w Polsce. Tylko taka kompatybilność pozwoli na wyrównanie szans edukacyjnych przy jednoczesnym zachowaniu różnorodności form realizacyjnych oraz konkurencyjności placówki na lokalnym rynku edukacyjnym.
Mam świadomość, że osiągnięcie postawionych celów jest niemożliwe jednostkowo i w modelu indywidualnej pracy. Aby dążyć do ich realizacji konieczne jest pozyskanie w pierwszej kolejności nauczycieli, którzy podzielą moją wizję, przedyskutują ją, przetransponują, zmienią lub elementy usuną w drodze konstruktywnej dyskusji, a w następnym rzędzie uczniów wraz z ich rodzicami. Tylko w takim trójstronnym porozumieniu opartym na dialogu można podjąć się działań wytyczonych w powyższej koncepcji.
Reasumując: moja wizja szkoły jest oparta na dialogu, mądrości i konsekwencji. Bowiem tylko idąc Razem ku Rozwojowi i Różnorodności będziemy stale się Reaktywowali do działania.
Archiwalna Koncepcja rozwoju szkoły