• 77 483 30 34
  • psp9@kedzierzynkozle.pl
  • ul. Gagarina 3, Kędzierzyn-Koźle

Koncepcja rozwoju szkoły

Niniejsza koncepcja Publicznej Szkoły Podstawowej nr 9 w Kędzierzynie – Koźlu powstała w oparciu o:

– wieloletnią pracę zespołową,

– doświadczenia własne,

– diagnozę potrzeb nauczycieli, rodziców i uczniów,

– specyfikę środowiska, w którym szkoła funkcjonuje,

– wnioski z nadzoru pedagogicznego realizowanego przez dyrektora szkoły,

– priorytety Kuratora Oświaty w Opolu,

– podstawowe kierunki rozwoju polityki oświatowej państwa,

– wizji rozwoju oświaty w gminie Kędzierzyn – Koźle.

Koncepcja zawiera :

  1. Opis stanu aktualnego szkoły
  2. Misję i wizję szkoły
  3. Model absolwenta
  4. Program rozwoju szkoły na najbliższe 5 lat
  5. Podsumowanie

Hasłem przewodnim, które w największym uogólnieniu opisuje kierunek rozwoju Dziewiątki są powyższe słowa: RAZEM, ROZWÓJ, RÓŻNORODNOŚĆ, REAKTYWACJA.

Są one swoistego rodzaju drogowskazem, a nawet gwarantem skuteczności podejmowanych działań we wszystkich obszarach pracy szkoły. Założenia zawarte w niniejszym dokumencie mają za zadanie wytyczać jeden, wspólny kierunek działania wszystkim członkom społeczności szkolnej: nauczycielom, uczniom, rodzicom, partnerom i kontrahentom szkoły. Nadrzędny w swej zasadzie jest kierunek działania. Bowiem osiągnięcie ostatecznego celu jest zawsze wypadkową wielu różnorodnych czynników, na które determinujący wpływ ma szereg uwarunkowań, jak: czas, miejsce, wydarzenia, sposób działania, dobór metod i technik, okoliczności, wyposażenia, ale i ograniczenia lub niemożności.

Tak widziana podwalina działań edukacyjnych, wychowawczych, społecznych, wymaga jednak stałego dążenia i reagowania na dynamicznie zmieniająca się sytuację społeczną, gospodarczą, cywilizacyjną; jest ona predestynowana do utrzymania a nawet podniesienia wypracowanego poziomu szkoły.

1. Stan aktualny szkoły (czerwiec 2021 rok)

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 9 jest szkołą położoną w Śródmieściu naszego miasta. Na tym samym osiedlu funkcjonują jeszcze dwie publiczne szkoły podstawowe.

W szkole uczy się 526 uczniów w 24 oddziałach. Pracuje blisko 70 nauczycieli. Jeden nauczyciel ma tytuł licencjata, kolejny tytuł doktora, a reszta ma wykształcenie wyższe zawodowe z przygotowaniem pedagogicznym. Wszyscy zatrudnieni mają pełne kwalifikacje do nauczanego przedmiotu. Blisko połowa nauczycieli ma kwalifikacje do nauczania 2 przedmiotów. Znakomita większość to nauczyciele dyplomowani, po trzy osoby reprezentują nauczycieli mianowanych i kontraktowych. Wszyscy pedagodzy ustawicznie kształcą się w formach pozaszkolnych i w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli. Zatrudnionych jest na 14,25 etatu pracowników administracji i obsługi.

W klasach 1-8 istnieją klasy sportowe oraz mistrzostwa sportowego w dyscyplinie pływanie, a w klasach VIa oddział sportowy piłki nożnej. Ponadto poszczególne oddziały klasowe na mocy innowacji pedagogicznych realizują dodatkowe zajęcia sportowe w wielu dyscyplinach sportowych oraz językach obcych. Od pierwszej klasy dzieci uczą się dwóch języków obcych: angielskiego i francuskiego lub niemieckiego do wyboru. Od klasy czwartej uczniowie mogą się uczyć trzech języków obcych.

Mamy bardzo bogatą ofertę edukacyjną:

  • Programy nauczania dostosowane do wymogów współczesnej dydaktyki
  • Nauka dwóch języków obcych (angielskiego, francuskiego lub niemieckiego) od klasy pierwszej
  • Rozwijanie zainteresowań uczniów na kółkach
  • Pomoc uczniom mającym trudności z nauką na zajęciach wyrównawczych i korekcyjno – kompensacyjnych
  • Zajęcia dla dzieci zdolnych
  • Zajęcia rekreacyjno-sportowe
  • Nowoczesne metody pracy z uczniem
  • Korygowanie wad postawy na lekcjach wychowania fizycznego oraz podczas zajęć pływackich w klasach sportowych i podczas nauki pływania, którą objęte są wszystkie klasy I-III
  • Nauka pływania od klasy pierwszej
  • Realizacja wielu projektów edukacyjnych
  • Wyjazdy na zielone szkoły, obozy sportowe, wycieczki
  • Edukacja teatralna
  • Możliwość wzięcia udziału w bardzo wielu organizowanych przez szkołę konkursach

Baza szkoły: szkoła zajmuje jeden budynek, w którym są 24 sale lekcyjne

(w tym 3 sale informatyczne), sala do pracy w małych grupach (terapia pedagogiczna), sala gimnastyczna, biblioteka z czytelnią, świetlica i stołówka. Uczniowie klas pływackich korzystają z miejskiej pływalni.

Każdy uczeń ma swoją szafkę, która znajduje się na korytarzu szkolnym. Budynek szkolny jest wyremontowany, wykonana jest termomodernizacja, po remoncie są również wszystkie łazienki i toalety, w większości sal lekcyjnych wymienione są podłogi. W każdej klasopracowni jest dostęp do Internetu, komputer, projektor multimedialny oraz drukarka. We wszystkich pomieszczeniach przeznaczonych do nauczania zintegrowanego są meble i dodatkowe szuflady dla każdego ucznia dostosowane do ich wymagań. Świetlica szkolna wykorzystuje wiele pomieszczeń szkolnych w miarę swoich potrzeb i konieczności. W szkole znajduje się gabinet pedagoga, pielęgniarki szkolnej, szatnie przy sali gimnastycznej, rekwizytornia, składnica akt, jadalnia, kuchnia i zaplecze konserwatora wraz z magazynem. Wokół szkoły znajduje się kompleks boisk sportowych z placem zabaw dla młodszych dzieci i „letnią klasą” do prowadzenia zajęć na świeżym powietrzu.

Posiadamy dużo nowoczesnych pomocy dydaktycznych, zakupionych między innymi ze środków funduszy europejskich. Pomoce są wykorzystywane przez nauczycieli.

2. Misja i wizja szkoły

Istniejemy po to, aby asystować dzieciom tak, aby mogły jak najlepiej rozwinąć swoje możliwości w atmosferze odpowiedzialności, kreatywności i dążenia do sukcesu.

Szanujemy prawo każdego człowieka do odmienności poglądów, myśli, wyboru dróg życiowych i kreatywnego myślenia. Uwrażliwiamy na uczucia innych ludzi.

Podstawą naszego działania jest kształtowanie umiejętności i postaw uczniów umożliwiających im poznawanie świata, wspomaganie ich samodzielności uczenia się, inspirowanie ich do wyrażania własnych myśli i przeżyć, rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz motywowanie do dalszej edukacji.

(wpis na stronie internetowej PSP nr 9)

Wizja Szkoły

  • W szkole tworzymy warunki do ujawniania i odkrywania uzdolnień i talentów uczniów oraz ich wszechstronnego rozwoju a także diagnozowania problemów w nauce i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  • Przyjmujemy koncepcję organizacyjną, która łączy wszystkie dziedziny wiedzy i formy aktywności dziecka.
  • Tworzymy przyjazny klimat do przyjęcia każdego dziecka w mury naszej szkoły.
  • W oparciu o fakt, że proces rozwoju jest zindywidualizowany u każdego dziecka – oferujemy zajęcia rozwijające i wspomagające.
  • Program profilaktyczno – wychowawczy szkoły dostosowujemy do zdiagnozowanych potrzeb środowiska szkolnego.
  • Wdrażamy do zdrowego stylu życia.
  • Absolwenci naszej szkoły będą stosowali w nauce technologię informacyjną.
  • Będą rozumnie korzystali z dóbr przyrody i ją chronili.
  • Będą znali – na poziomie komunikacyjnym – przynajmniej dwa języki obce.
  • Uwrażliwiamy na to, że należy łączyć treści i wartości lokalne z ogólnodostępnymi dla ludzkości, oraz tradycję z nowoczesnością.
  • Podejmiemy wszelkie niezbędne i stosowne działania, aby wspomóc i jak najlepiej przygotować uczniów do nauki w szkołach ponadpodstawowych.
  • Podejmujemy działania integracyjne ze społecznością lokalną.
  • Stawiamy sobie cele bieżące oraz długofalowe.
  • Kształtujemy młodych, otwartych, tolerancyjnych i mądrych Polaków.

3. Model absolwenta PSP nr 9

Absolwent Publicznej Szkoły Podstawowej nr 9 im. J. Gagarina:

  • jest dobrze przygotowany do nauki w szkole ponadpodstawowej,
  • posiada uporządkowaną wiedzę i określony system wartości, wśród których najistotniejsze są prawda, uczciwość, szacunek, tolerancja, przyjaźń i odpowiedzialność,
  • posiada umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy w codziennym życiu oraz stara się rozwiązywać wszelki problemy w sposób twórczy;
  • jest otwarty na innych oraz na zmiany we współczesnym świecie,
  • potrafi współpracować w grupie,
  • jest odpowiedzialny za siebie, innych oraz za wybory, których dokonuje,
  • odznacza się postawą patriotyczną i obywatelską, zna i szanuje polskie dziedzictwo, jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury,
  • podejmuje rozważne decyzje,
  • potrafi krytycznie oceniać swoje możliwości,
  • posiada umiejętność twórczego rozwiązywania problemów,
  • charakteryzuje się wysoką kulturą osobistą,
  • pracuje nad własnym rozwojem osobowym, posiada nawyk stałego uczenia się, rozwija swojej zdolności, pasje i zainteresowania,
  • jest wytrwały w dążeniu do celu i przygotowany do życia w społeczeństwie,
  • kieruje się szacunkiem w relacjach z innymi, szanuje i dostrzega ich pracę,
  • działa i funkcjonuje na bazie obowiązujących norm,
  • przyjmuje odpowiedzialność za swoją dalszą naukę,
  • sprawnie komunikuje się w języku polskim, korzysta ze źródeł książkowych oraz multimedialnych, swobodnie wyraża swoje myśli i przeżycia,
  • uczy się chętnie języków obcych i potrafi się nimi posługiwać,
  • rozwiązuje konflikty w sposób negocjacyjny,
  • zna i przestrzega swoich praw i innych,
  • dba o bezpieczeństwo własne i innych,
  • potrafi sobie radzić w trudnych sytuacjach życiowych,
  • jest kreatywny, potrafi korzystać z różnych źródeł informacji,
  • posiada świadomość prozdrowotną i proekologiczną,
  • jest przygotowany do radzenia sobie na rynku pracy.

4. Program rozwoju szkoły na lata 2021 – 2026

Opisując projekt i kierunki rozwoju szkoły wyjść należy od tego, co pewne w placówce tj od mocnych jej stron.

Otóż jej atrybutami są:

  • wykształcona, kreatywna kadra nauczycielska,
  • wysoka jakość nauczania potwierdzona zewnętrznymi egzaminami,
  • bardzo dobry stan techniczny budynku,
  • piękne boiska,
  • duża ilość pomocy dydaktycznych,
  • programy nauczania dostosowane do wymogów współczesnej dydaktyki,
  • nauka dwóch języków obcych (angielskiego, francuskiego lub niemieckiego) od klasy pierwszej,
  • rozwijanie zainteresowań uczniów na kółkach,
  • pomoc uczniom mającym trudności z nauką na zajęciach wyrównawczych i korekcyjno – kompensacyjnych,
  • zapewnienie wszechstronnej pomocy i wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • dobra współpraca z instytucjami wspierającymi,
  • zajęcia dla dzieci zdolnych,
  • zajęcia rekreacyjno-sportowe,
  • Nowoczesne metody pracy z uczniem (Ocenianie Kształtujące, Neurodydaktyka),
  • przeciwdziałanie wadom postawy poprzez możliwość udziału uczniów w wielu zajęciach sportowych,
  • nauka pływania od klasy pierwszej,
  • realizacja wielu projektów edukacyjnych oraz innowacji pedagogicznych,
  • wyjazdy na zielone szkoły, obozy sportowe, wycieczki,
  • edukacja teatralna,
  • możliwość wzięcia udziału w bardzo wielu organizowanych szkolnych konkursach,
  • klasy sportowe i mistrzostwa sportowego,
  • bardzo dobrze i prężnie działająca Rada Rodziców,
  • bardzo dobra praca świetlicy i biblioteki szkolnej,
  • pyszna kuchnia serwowana i produkowana na miejscu.

Kierunki zmian i działań

PANDEMIA

W obecnej dobie najważniejszym aspektem istnienia i funkcjonowania Dziewiątki jest obszar Reaktywacji. W okresie pandemicznym i popandemicznym uznaję za najbardziej ważną sprawę organizację pomocy dla uczniów, rodziców i nauczycieli:

– diagnoza potrzeb i wdrożenie odpowiednich działań,

– współpraca na linii: szkoła – Kuratorium Oświaty, Organ Prowadzący – Poradnie Specjalistyczne (i inne ośrodki),

– wsparcie w obszarze emocji i skutków izolacji społecznej,

– ewaluacja Programu Profilaktyczno – Wychowawczego,

– tworzenie grup superwizyjnych,

– powołanie telefonu zaufania,

– wykorzystanie dostępnych i sprawdzonych już środków przekazu i komunikacji,

– zamiany w planach wynikowych i planach pracy,

– weryfikacja realizacji podstaw programowych,

– budowanie i odbudowywanie relacji społecznych: rówieśniczych i szkolnych,

– dobór szkoleń, warsztatów i innych form kształcenia do realnych potrzeb beneficjentów szkoły,

– ukierunkowanie na potrzeby człowieka rozumiane jako potrzeby najwyższej wagi.

EDUKACJA

Ważką funkcją szkoły jest stałe monitorowanie i podnoszenie jakości nauczania i uczenia się. W tym obszarze należy:

– wybierać programy nauczania dostosowane do współczesnej dydaktyki i warunków szkoły

– stale analizować realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego ze szczególnym akcentem na sposoby osiągania celów,

– stosować metody i techniki aktywizujących uczniów,

– kształtować umiejętności korzystania z zasobów internetu, ale i klasycznej biblioteki; obsługi komputera, pisania notatek, spostrzeżeń, wyszukiwania informacji w różnych źródłach,

– nadal prowadzić innowacje pedagogiczne,

– prawidłowo korzystać z Przedmiotowych Zasad Oceniania

– analizować jakościowo i ilościowo wyniki sprawdzianu po klasie ósmej w celu dokonania zmian sposobu nauczania umiejętności czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji, wykorzystania wiedzy w praktyce

– stale prowadzić modelowe, zaplanowane i mierzalne przygotowanie do sprawdzianu kompetencji w oparciu o wewnętrzne badania,

– doskonalić system zindywidualizowanej pomocy wszystkim potrzebującym uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

– stwarzać możliwości osiągnięcia sukcesu każdemu uczniowi,

– współpracować z instytucjami zewnętrznymi w celu podniesienia jakości nauczania,

– kontynuować pomoc koleżeńską,

– wdrażać w miarę potrzeb dyżury nauczycielskie i konsultacje dla wszystkich chętnych,

– kontynuować naukę trzech języków obcych w szkole (Rozpoczynanie nauki dwóch języków obcych w klasie pierwszej. Wprowadzanie nauki trzeciego języka obcego jako nadobowiązkowego od klasy czwartej. Tworzenie i prowadzenie klas o poszerzonym programie nauki języka obcego od klasy czwartej. Udział w konkursach językowych na szczeblu szkolnym, miejskim i wojewódzkim. Wystawianie sztuk teatralnych/krótkich form teatralnych w języku obcym. Udział w wojewódzkich przeglądach teatrów obcojęzycznych, piosenki obcojęzycznej itp. Stosowanie kart pracy opracowanych przez nauczycieli języka francuskiego i niemieckiego. Organizowanie spotkań i wyjazdów międzynarodowych z udziałem nauczycieli i uczniów, Umożliwienie uczniom podejścia do egzaminu DELF z języka francuskiego),

– wdrożyć (w ramach fakultetu) dodatkowe atrakcyjne języki obce np. język hiszpański,

– powołać instytucję Klubu Mediatorów i wdrożyć mediacje rówieśnicze,

– kształtować w duchu kompetencji kluczowych (Kompetencje Przyszłości 2020),

– powołać klasę językową z rozszerzonym językiem angielskim od klasy pierwszej (NAUKA PRZEZ ZABAWĘ), jej kontynuowanie w klasie czwartej z zastosowaniem innowacji pedagogicznej, a od klasy siódmej powołanie oddziału dwujęzycznego z nauczaniem w języku angielskim następujących przedmiotów: Doradztwa zawodowego, Edukacji dla Bezpieczeństwa i biologii,

– podpisać porozumienie o współpracy i współdziałaniu ze szkołą ponadpodstawową tj. Zespołem Szkół nr 3 w K-Koźlu w celu rozwijania nauczania chemii w mieście chemików.

SPORT

Działalność sportowa szkoły stoi na bardzo wysokim poziomie. W tym obszarze należy dołożyć wszelkich starań, aby z dniem 01.09.2021 roku erygować dwa równoległe oddziały pływackie na poziomie klas pierwszej. Będzie to działanie bez precedensu w 43 letniej historii istnienia szkoły sportowej. Stanie się to również odpowiedzią na zapotrzebowanie zgłaszane przez rodziców w procesie rekrutacyjnym.

Ponadto:

– kontynuować współpracę z MMKS, MOSiR, ośrodkami sportowymi w kraju,

– dopingować do rozwoju kadry trenerskiej poprzez udział w kongresach i kursach specjalistycznych,

– prowadzenie dla zainteresowanych uczniów zajęć rekreacyjno-ruchowych,

– organizowanie rodzinnych turniejów sportowych,

– kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się poprzez pokazy zdrowej kuchni, pogadanki z dietetykami, trenerami personalnymi, sporządzanie przykładowych jadłospisów, zorganizowanie sklepiku szkolnego ze zdrową żywnością, udział w programie „Owoce w szkole”,

– propagowanie turystyki pieszej i rowerowej,

– organizacja obozów sportowych (letnich i zimowych) i wycieczek szkolnych,

– prowadzenie zajęć rekreacyjno – sportowych w klasach I-III

– wskazywanie – przykładem nauczycieli sportowców – amatorów – że sport jest dla wszystkich.

ZAINTERESOWANIA I PASJE

Niech pasją zajmą się pasjonaci!

– Wskazywanie uczniom ich mocnych i słabych stron z ukierunkowaniem na rozwijanie uzdolnień;

– Prowadzenie kół zainteresowań zgodnych z potrzebami dzieci (po ich wcześniejszym zdiagnozowaniu);

– Pomoc nauczycielom w powoływaniu ich do życia, stwarzanie odpooiwdniej, przyjaznej koniunktury do podejmowania wyzwań;

– Proponowanie uczniom atrakcyjnych możliwości spędzania wolnego czasu oraz sposobów rozwijania zainteresowań w ośrodkach pozaszkolnych;

– Współpraca z Miejskim Ośrodkiem Kultury, Biblioteką Miejską, Teatrem Lalki i Aktora w Opolu, Teatrem Jana Kochanowskiego w Opolu, Muzeum Wsi Opolskiej w Bierkowicach, Uniwersytetem Opolskim, Parkami Krajobrazowymi Opolszczyzny, Polskim Związkiem Wędkarskim, innymi szkołami i wszelkimi instytucjami wspierającymi pracę szkoły;

– Prowadzenie edukacji teatralnej;

– Możliwość wzięcia udziału w wielu konkursach szkolnych, miejskich , wojewódzkich;

– Tworzenie klas innowacyjnych: matematycznych, językowych, glottodydaktycznych, twórczego myślenia i działania.

NAUCZYCIELE

– Kierowanie na kursy kwalifikacyjne i doskonalące zgodnie z zainteresowaniami nauczycieli i potrzebami szkoły;

– Tworzenie klimatu szkoły sprzyjającemu efektywnej pracy,

– Motywowanie nauczycieli do pracy,

– System wzajemnego wspomagania nauczycieli – podjęcie działań wspierających kadrę pedagogiczną w okresie po pandemii,

– Zachęcanie nauczycieli do dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi w postaci publikacji artykułów w prasie lub na stronach szkoły,

– Inspirowanie nauczycieli do podejmowania się realizacji innowacji pedagogicznych,

– Inspirowanie i wspomaganie nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie awansu zawodowego

– Wzbogacanie zbiorów biblioteki szkolnej o pozycje przydatne w pracy

– Badanie potrzeb edukacyjnych nauczycieli

– Dostosowywanie szkoleń w ramach WDN do potrzeb nauczycieli

– Pomoc w kompletowaniu dokumentacji na komisje egzaminacyjne lub kwalifikacyjne,

– Dalsze wspieranie rozwoju poprzez stosowanie zarządzania modelem turkusowych organizacji,

– Organizowanie szkoleń na temat umiejętności wychowawczych,

– Kontynuowanie działalności „wychowawczych grupy wsparcia”, na spotkaniach której będą omawiane problemy środowiska szkolnego,

– Prowadzenie rozeznania potrzeb wychowawczych i rozwiązywanie ich we współpracy nauczycieli z instytucjami świadczącymi pomoc pedagogiczno-psychologiczną,

– Budowanie właściwych relacji we współpracy z rodzicami,

– Uzgadnianie z rodzicami zasad postępowania uczniów w szkole i przestrzeganie ich przez obie strony,

– Współtworzenie z rodzicami dokumentów wewnątrzszkolnych,

– Stwarzanie warunków i sytuacji do tego, aby wszyscy w szkole traktowali się ze zrozumieniem i poszanowaniem godności

– Rozwiązywanie każdej trudnej sytuacji na bieżąco i konsekwencja w działaniach.

WYCHOWANIE

– Promowanie wartości, które są bardzo ważne dla uczniów, nauczycieli i rodziców –np. wzajemnego szacunku, odpowiedzialności, współpracy,

– Ciągłe odnajdywanie płaszczyzny porozumienia we współpracy z rodzicami,

– Realizacja programu uczącego tolerancji,

– Rozwijanie samorządności,

– Zwracanie szczególnej uwagi na to, aby uczeń potrafił współpracować z innymi ludźmi bez uprzedzeń rasowych, kulturowych, religijnych,

– Uczenie dzieci rozpoznawania, analizowania i we właściwy sposób reagowania na zachowania dyskryminacyjne,

– Poznanie przez uczniów indywidualnych różnic i praw wszystkich ludzi,

– Okazywanie tolerancyjności wobec innych poglądów,

– Rozwijanie umiejętności negocjacji i osiągania konsensusu,

– Mediacja rówieśnicza jako sposób na rozwiązywanie problemów,

– Zachęcanie dzieci do współpracy,

– Angażowanie się w akcje społeczne i charytatywne (wolontariat) na rzecz innych

– Współpraca z organizacjami działającymi na rzecz innych ludzi: np. z Amnesty International, Polską Akcją Humanitarną , stowarzyszeniami z terenu miasta i Polski.

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

– Wspieranie działalności Rady Rodziców

– Pomoc socjalna dla potrzebujących rodzin, pozyskiwanie sponsorów

– Współpraca ze świetlicami socjoterapeutycznymi

– Angażowanie rodziców w rozwiązywanie problemów w szkole

– Organizowanie wspólnych działań rodziców , nauczycieli i uczniów

– Organizowanie warsztatów „Szkoła dla rodziców”

– Powoływanie grup wsparcia dla rodziców mających kłopoty wychowawcze z dziećmi

– Pozyskiwanie do współpracy rodziców – ekspertów

– Zbieranie opinii o szkole i oczekiwań wobec niej przez anonimowe ankiety

– Udzielanie rzetelnej i wyczerpującej informacji zwrotnej o postępach dziecka

– Organizowanie zebrań w przyjaznej (bezpiecznej) atmosferze, które będą bardzo dobrze przygotowane

– Przekazywanie rodzicom informacji o szkole (danych o wynikach nauczania, programach realizowanych w szkole, osiągnięciach uczniów, organizacji roku, planach szkoły) w formie raportów, folderów, broszur, strony WWW oraz podczas spotkań Rady Rodziców.

– Wspólne organizowanie Festynów Osiedlowych i Miejskich,

– współpraca na linii: Rodzic – Uczeń – Nauczyciel

Formy współpracy z rodzicami:

– zebrania ogólne z rodzicami,

– zebrania grupowe,

– kontakty indywidualne (także telefoniczne, mailowe i poprzez e-dziennik),

– spotkania okolicznościowe,

– organizacja zajęć otwartych dla rodziców,

– uczestnictwo w uroczystościach szkolnych, festynach, piknikach,

– sprawowanie opieki podczas wycieczek i imprez,

– udział w tworzeniu dokumentów szkolnych,

– prelekcje, pogadanki,

– wyjazdy integracyjne,

– tablice informacyjne dla rodziców,

– witryna internetowa Szkoły,

– włączanie rodziców do organizacji szkolnych imprez,

– angażowanie rodziców w pracę na rzecz Szkoły.

SUBSTANCJA SZKOŁY

– Wymianę wykładziny podłogowej w pozostałych klasopracowniach,

– Wymiana posadzki w sali gimnastycznej,

– Zakup komputerów do najstarszej sali informatycznej,

– Wymianę stolarki drzwiowej na I pietrze i parterze szkoły,

– Malowanie szkoły wewnątrz (korytarze i klasopracownie) i z zewnątrz,

– Adaptacja pomieszczenia na gabinet psychologa szkolnego,

– „Prześwietlenie” drzewostanu znajdującego się na terenie szkoły,

– Doposażanie na bieżąco w pomoce dydaktyczne,

– Ciągłe aktualizowanie księgozbioru,

– Zakup wyposażenia do pracowni językowej,

– Zakup sprzętu sportowego,

– Założenie radiowęzła w szkole,

– Budowa sali gimnastycznej spełniającej wymogi współczesnego sportu (dotychczasowa w dokumentacji jest określana mianem „zastępczej”),

– Remont kuchni i wymiana jej wyposażenia,

– Remont istniejącej instalacji przeciwpożarowej i budowa nowej jej części.

ZAGROŻENIA SZKOŁY, czyli co może nas czekać i z czym należy się zmierzyć:

  • skutki pandemii Covid-19,
  • stale zmniejszający się przyrost naturalny,
  • emigracja zarobkowa i edukacyjna młodych mieszkańców miasta,
  • zmiana postrzegania relacji nauczyciel – rodzic, szkoła – rodzic z punktu widzenia rodzica,
  • optymalizacja pracy świetlicy szkolnej w celu zabezpieczenia niezbędnej opieki nad dziećmi powierzonymi szkole,
  • zintensyfikowanie działań szkoły w obszarze szeroko rozumianej pomocy dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza w okresie popandemicznym).

5. Podsumowanie

W moich założeniach dotyczących pracy i rozwoju szkoły zawarłem spostrzeżenia wielu autorytetów (zarówno osób, jak i instytucji), które próbują wyznaczać kierunki rozwoju w Polsce. Tylko taka kompatybilność pozwoli na wyrównanie szans edukacyjnych przy jednoczesnym zachowaniu różnorodności form realizacyjnych oraz konkurencyjności placówki na lokalnym rynku edukacyjnym.

Mam świadomość, że osiągnięcie postawionych celów jest niemożliwe jednostkowo i w modelu indywidualnej pracy. Aby dążyć do ich realizacji konieczne jest pozyskanie w pierwszej kolejności nauczycieli, którzy podzielą moją wizję, przedyskutują ją, przetransponują, zmienią lub elementy usuną w drodze konstruktywnej dyskusji, a w następnym rzędzie uczniów wraz z ich rodzicami. Tylko w takim trójstronnym porozumieniu opartym na dialogu można podjąć się działań wytyczonych w powyższej koncepcji.

Reasumując: moja wizja szkoły jest oparta na dialogu, mądrości i konsekwencji. Bowiem tylko idąc Razem ku Rozwojowi i Różnorodności będziemy stale się Reaktywowali do działania.

Archiwalna Koncepcja rozwoju szkoły

Skip to content